Мотриси и композиции

Можете да обсъждате всичко за реалния подвижен състав и обекти

Модератор: DANI

Мотриси и композиции

Мнениеот randomguy88 » 28 Окт 2017, 13:41

Здравейте съфорумници!
Съжелявам ако съм се изразил по неправилен начин, но не знаех как точно да подхвана темата.
Сега относно въпроса ми. Любопитно ми е какви са базистните разлики между двата основни вида композиции - локомотивна (локомотив, теглещ вагони) и мотрисен влак и начините им на управление, а също така и от техните предимства и недостатъци. Кой от двата избора е по-ефективен при обслужване на пътнически влакове съответно за къси и дълги разстояния и техническите им характеристики. Защо мотрисите примерно ускоряват и спират по-бързо и къде намира приложение това? И последно до каква степен отговорите на тези въпроси се отнасят и за нашите машини - руските ЕМВ-та и чешките и румънските локомотиви. Тоест искам да кажа как стоят нещата при нашият подвижен състав или по-точно как са стоели когато е бил рентабилен. Ако е възможно и някой да ми обясни малко по обстойно на какъв принцип работят ЕМВ-тата като цяло (не само у нас а и по света).
Последна промяна ivan4 на 29 Окт 2017, 04:18, променена общо 2 пъти
Аватар
randomguy88
 
Мнения: 294
Регистриран на: 31 Яну 2016, 11:03
Местоположение: кв. Дивдядово "Шумен"

Re: Композиции и характеристиките им.

Мнениеот stman123 » 28 Окт 2017, 17:30

Начините на управление на локомотивите и електрическите мотриси е горе-долу един и същ. Според мен, в пътникопридвижването, композициите от локомотив и вагони не са толкова подходящи, от гледна точка на безопастност, спиране и ускорение. При пътническите влакове разкомплектоването на състава е много рядко, докато при товарните превози това става често и няма да бъде удобно и дори възможно те да бъдат обслужвани от мотриси. За по-бързото ускорение и спиране, не съм сигурен, но мисля че се дължи на факта, че в състава, тракционните части са разположени по-равномерно(давам пример с нашите мотриси 32 серия - тракционен вагон, прикачен вагон, прикачен вагон, тракционен вагон), а не като при лкомотивните композиции, при които ускорението идва само от единия край на влака(с изключение на композиции с два или повече локомотива, в двата края), макар спирането да идва от всички вагони. По света се ползват главно електрички за пътническите влакове, независимо дали са скоростни или не.
Куче канибал се нарича Канибало
Аватар
stman123
 
Мнения: 233
Регистриран на: 14 Юли 2013, 09:21
Местоположение: Пазарджик

Re: Мотриси и композиции

Мнениеот ivan4 » 29 Окт 2017, 05:06

Въпреки че у нас имаме само мотриси и състави от локомотив и вагони, по света има и още две „чуда на чудесата“. Едното се нарича шинобус, а другото - пуш-пул влак.

1) Състав с локомотив и вагони:
Предимства:
-пластичност на състава (добавяне на необходими вагони или изваждане на ненужни, разединяване/обединяване с други състави);
-при авария може да се извади повреденият локомотив/вагон и евентуално да се подмени с друг, като така не се лишаваш от цял един влак;
-възможност за смяна на тягата (електричество, дизел, пара) на един и същи състав;
-различни видове отопление (може да бъде както предимство, така и недостатък);
-вагоните могат да бъдат с различно предназначение (ресторанти, бюфети, бистра, спални, кушети, пощи, фургони, кино-вагони и пр.)
Недостатъци:
-наложителна маневра в крайни гари;
-при композиране трябва да се съобразят максималните скорости на различните вагони и локомотиви в състава;
-същото важи и за различните отоплителни системи;
-само в БДЖ има и още един недостатък: неадекватно композирани състави, мешана скара на вагони, пуснати такива за КПВ на БВ, локомотив за 110 на влак за 150 км/ч и т.н. и т.н.

2) Мотриси (Ще внеса една подробност, че ЕМВ 32 и ЕМВ 33 и ДМВ 18 са с възможност за разпускане на състава, докато 10, 30 и 31 са като един голям съчленен вагон и те не могат да се разделят).
Предимства:
-няма нужда от маневра в крайната гара;
-пластичност на състава (само при мотрисите с отделни вагони);
-фиксирано предназначение (напр. за крайградски превози, за дълги разстояния), което пък в БДЖ е недостатък, пак поради „адекватност“ на ПКВ;
-приятен естетически вид (Отново не важи за БДЖ);
-всичките компоненти на една мотриса са съвместими, така че няма опасност вагоните да са за 200 км/ч, а локомотивът за 100;
Недостатъци:
-при повреда губиш една единица, но това ти е целият състав, понеже в повечето случаи не можеш да извадиш вагон, още повече пък да смениш локомотив;
-липса на специализирани вагони (въпреки че в чужбина имат бар-вагони и отделения за поща, никъде няма ресторанти в истинския смисъл, а спални - въобще);
-невъзможност за смяна на тягата, освен при прикачане към друга тягова единица;
-в доста от случаите се наблюдава още един недостатък: различни системи на куплиране, поради което не може да се прикачи директно локомотив нито на ЕМВ 30, 31, 32, 33, нито на ДМВ 10. За съветските електрички трябва двузвенка (същото важи и за руски вагони), а за по-модерните автосцепки трябва отделен вагон, който от едната страна е с винтов спряг, а от другата - с автосцепка;
-често се пуска малка мотриса на претъпкан влак или огромна такава за 5 души. В БДЖ при влака с вагони е същото, но там поне има и техническа възможност да се коригира.
-само в БДЖ: за да се свържат в система „много единици“ трябват едни кабели, които в нашите депа вечно липсват и затова във всяка мотриса след първата трябва да слагат по един „машинист“, които да отваря и затваря вратите.

3) Шинобуси - подобни на едновагонна мотриса, но са с доста по-лек кош. За сметка на това са и с доста по-къс експлоатационен живот.
Предимства:
-поддържаш значително повече влакове по слабо натоварени линии с по-нисък разход;
-няма нужда от маневра в крайната гара;
Недостатъци:
-може да се използва единствено за слабо натоварени линии;

4) Пуш-пул влакове - това е смесица между влак с вагони и мотриса. Поне според мен е най-съвършеното решение. Разполагаш с вагони, от едната им страна е закачен локомотив, а от другата - команден вагон, от който може да се управлява локомотива. Така хем си с един локомотив, хем можеш да пътуваш в двете посоки (БДЖ има изобилие от пуш-пул вагони - така омразните серии 33, 43 и 45, но няма командни, а и съществува законова пречка: в нашата система не може единственият локомотив да е на опашката на влака).
Предимства:
-няма нужда от маневра в крайната гара;
-пластичност на състава (добавяне на необходими вагони или изваждане на ненужни, разединяване/обединяване с други състави);
-при авария може да се извади повредения локомотив/вагон и евентуално да се подмени с друг, като така не се лишаваш от целия влак. Може дори да бъде изваден командния вагон, като така от пуш-пул влак получаваш обикновен влак, което не пречи на работата му, освен закъснението от непредвидените минути за маневра в крайната гара;
-възможност за смяна на тягата (електричество, дизел, пара) на един и същи състав (да, отново и пара, защото първите пуш-пул влакове са развити още през 50-те с парни локомотиви);
-вагоните могат да бъдат с различно предназначение (ресторанти, бюфети, бистра, спални, кушети, пощи, фургони, кино-вагони и пр.)
Недостатъци:
-при композиране трябва да се съобразят максималните скорости на различните вагони и локомотиви в състава;
-същото важи и за различните отоплителни системи;
-задължително е вагоните да имат окабеляване за такава пуш-пул система, тъй като информацията от командния вагон трябва да стигне до локомотива, преминавайки през целия влак.

Заключителни бележки: За да функционира качествено една добра железопътна компания, тя трябва да има и четирите вида състави, без изключение. Това обаче не е достатъчно. Трябва и да умее да ги използва адекватно и по предназначение; в полза на пътниците, но не и в ущърб на себе си.
БДЖ има само 2 от тези видове състави и дори само с тях не може да се справи... Сигурно ако имахме и от четирите, пуш-пул влакове щяха да пътуват до Гюешево, а шинобуси до Бургас и Варна...
Аватар
ivan4
Глобален модератор
 
Мнения: 475
Регистриран на: 16 Фев 2013, 12:11
Местоположение: гр. Пловдив

Re: Мотриси и композиции

Мнениеот randomguy88 » 29 Окт 2017, 11:46

Първо, благодаря за обстойният отговор. Но в такъв случай се пораждат допълнителни въпроси. Нали точно мотрисите работят на принципа пуш-пул или аз нещо се бъркам? От там идва и по-бързото ускорение? Кои точно вагони за предвидени за БВ и кои за ПВ, защо и как трябва да се подреждат - питам главно заради играта, за да знам как аз да си композирам своите.
Аватар
randomguy88
 
Мнения: 294
Регистриран на: 31 Яну 2016, 11:03
Местоположение: кв. Дивдядово "Шумен"

Re: Мотриси и композиции

Мнениеот ivan4 » 30 Окт 2017, 00:22

randomguy88 написа:Нали точно мотрисите работят на принципа пуш-пул

Не! :D Мотрисите имат симетрична тяга и, наистина, когато предната половина дърпа (на антл.: pull), задната половина бута (на антл.: push), но това се случва едновременно. Когато мотрисата смени посоката си на движение, симетрията не се разваля и отново едната половина бута, а другата дърпа. При пуш-пул влаковете в едната посока локомотивът дърпа вагоните, а машинистът е в него (пул). Докато в другата посока машинистът е в командния вагон, на другия край на влака, но в него мотор няма. Командният вагон управлява същия локомотив, който до преди малко е дърпал влака, но сега е на опашката и го бута. Локомотивът е празен, но въпреки това задвижва влака, бутайки го (пуш). ;)

randomguy88 написа:Кои точно вагони за предвидени за БВ и кои за ПВ

Никъде не съм споменавал ПВ. Става въпрос за КПВ. Въпреки това, ПВ също трябва да имат различни вагони. Ще добавя и още едно различие: БВ на къси разстояния и БВ на дълги разстояния. Разликите са най-много в предназначението и обзавеждането:

1) КПВ (крайградски пътнически влак) обслужва много хора от малките населени места до близкия голям град. За целта пътниците трябва да слизат и да се качват възможно най-бързо (двойни врати) и да има повече седящи места (безкупеен вагон). Освен това не е нужно седалките да бъдат най-комфортните, а по-скоро да приличат на тези в градския транспорт. Също така не са нужни и много места за багаж, защото се предполага, че с тези влакове хората пътуват до училище/работа, а не на 20-дневна ваканция. Тъй като тези влакове спират на всяка гара и спирка, не е чак толкова наложително да развиват грандиозни скорости.
Вагони, отговарящи на тези изисквания: 33, 43, 45.
Мотриси, отговарящи на тези изисквания: ЕМВ 30, 31, 33; ДМВ 10.

2) ПВ (пътнически влак) обслужва не само работещите и учащите, но и жителите на малки населени места, които пътуват на по-далечни разстояния (ПВ е за повече от 100 км). За тази цел се изискват малко по-комфортни седалки, повече място за багаж, вагон/отделение за поща (въпреки че у нас тази услуга вече не се предоставя) и евентуално място „за разтъпкване“. Отново не са наложителни високите скорости, не е и нужно да има големи врати, но качването, настаняването и слизането трябва да е улеснено (безкупейни вагони). Когато обаче влакът е за много дълги разстояния (преди имаше ПВ Пловдив - Варна и ПВ София-Бургас), вагоните трябва да бъдат като тези за БВ на къси разстояния.
Вагони, отговарящи на тези изисквания: 17.
Мотриси, отговарящи на тези изисквания: ЕМВ 32.

3) БВ на къси разстояния обслужват пътници между няколко съседни големи градове, като обикновено двете крайни точки са големи икономически центрове. За тези влакове са нужни значително по-удобни седалки и повече място за багаж. Тук нашите мотриси не намират място. Препоръчителни са високите скорости, но в нашата ЖП мрежа нямаме кой знае колко линии за над 100.
Второкласни вагони: 40В, 47В с 8 седалки в купе, 50В с 8 седалки в купе, 44В, 63В.
Първокласни вагони: 15А/47В с 6 седалки в купе, 63А.
Съществува обаче едно изключение: когато разписанието на влака е такова, че той да е от т.нар „бизнес-влакове“ и в него ще пътуват пътници с повече финансови възможности, както и такива, пътуващи по служба, влакът трябва да бъде значително по-комфортен, с повече/всички места първа класа или с доплащане за „лукс-вагони“. Желателно е и да се предостави услугата за храна и напитки във влака, било то с бюфет/бистро или със стюарди и стюардеси с колички. Именно такъв беше фирменият влак на БДЖ - „Пловдив експрес“, който беше най-комфортният влак на БДЖ въобще, в състав изцяло от 40А (въпреки че той е по-скоро в категория експреси). Друг подобен е бизнес-влакът София-Пловдив-София, наричан още „бърз и обратно“ заради маршрутните табели (пишело е точно това), който е пътувал с второкласни вагони от серия 37, по-луксозни от обикновените, и е взимал разстоянието за под 2 часа.

4) БВ на дълги разстояния обслужват както пътници на кратки, така и и на много продължителни пътувания, като Пловдив - Варна, София - Русе и т.н. Поради това, че в БДЖ нито има толкова високи скорости, че тези пътувания да траят под 4 часа, нито достатъчно удобни безкупейни вагони, тук задължително трябва да бъдат вагони с купета. Тези влакове трябва да бъдат с още по-удобни, меки седалки, много място за багаж, евентуално и багажен фургон, хората да са по-малко в купе, задължително да има място за разтъпкване (коридора на вагона), скоростите да са високи, да има ресторант, бюфет или бистро, за да се подкрепят хората с храна и напитки по време на дългия път.
Второкласни вагони: 47В с 6 седалки в купе (само за ниски скорости), 50В с 6 седалки в купе, 97В (не че са с удобни седалки, но поне са 5 в купе), 74В(печелят с това, че въпреки 8-те седалки, те са отделени една от друга и се плъзгат, с възможност за дрямка).
Първокласни вагони: 40А, 50А, 74А, 97АR, 91AR

5) ЕВ: Въпреки че вече такива екзотични животни нямаме, все пак ще добавя и експресите. Те изискват най-комфортните вагони, най-голяма глезотия, най-добро обслужване и, разбира се, най-тлъста цена на билета. Трябват много удобни седалки, добър естетически вид на екстериора и най-вече на интериора, оригиналност, ресторант, бързи скорости, специален, постоянен персонал, екстри (контакти, уредба с музика, телевизори и т.н.) и ограничен кръг от потребители (знам че звучи грубо, но не мисля, че един селянин (става въпрос за манталитета, а не за произхода), който пътува с кафез с 10 кокошки вътре, трябва да може да си позволи да се изтопорчи в първата класа, да си свали галошите и шушоните, да си тупне вонящите крака на отсрещната седалка, да люпи семки по килимчето и персоналът да не може да го премести, защото бил социално слаб... и това било дискриминация, та щял да ги съди в Хага... и да, става въпрос за абсолютно реален случай, на който съм попадал).
Вагони: в момента БДЖ не разполага с такива :D
Преди спирането на „Пловдив експрес“ в най-добрия му вид, той пътуваше между Пловдив и София за час и половина, спираше единствено в гарите Пловдив, София и Враца , пътуваше с изцяло първокласен състав от 40А със своя ливрея, килимчета в купетата и коридорите, картини вместо огледала, млад персонал, уредба за музика и информация и специално наети стюардеси, които обикаляха с колички с храни и напитки, раздаваха меню и т.н. Друг, по-стар пример е комсомолският влак „Янтра експрес“, който е пътувал с второкласни български вагони от серия 20-40 с шест седалки в купе (производни на серия 47) и с най-луксозните първокласни вагони тогава - 19-50; с изцяло млад, но опитен персонал, специална ливрея, килимчета в първа класа, уредба за музика и информация, багажен фургон-вагон, ресторант-вагон и дори кино-вагон.

randomguy88 написа:защо и как трябва да се подреждат

Преди да отговоря на този въпрос ще поговоря още малко за вагоните, съставите и пътниците: :D
В момента има тенденция към безкупейните вагони и към мотрисите. Наистина, в чужбина купетата са рядкост (говоря за най-развитите железници), но пък техните безкупейни вагони са доста по-модерни и удобни от нашите. Ако пък с лукса на техните безкупейни се направят купейни... е, това ще бъде влак-мечта.
Предимства на купейните вагони: по-малко шум, няма непрекъснато движение между седалките, повече място за багаж, коридор, в който да се разтъпчеш като те хване секлета.
Недостатъци: по-малка гъстота на местата (Пример: вагоните 25-63 са рециклирани от 19-50. 63 са с близо 80 места, докато 19-50 са с 54), оскъпяване на разходите по поддръжка (повече подвижни елементи: вратички на купетата), оскъпяване на стойността на вагона (все пак купетата трябва да се отделят със стени, с врати и прозорци, да им се монтират багажници, огледала и т.н.).
Предимства на безкупейните вагони: по-малко подвижни части, повече хора в едно помещение (недостатък за пътниците и предимство за превозвача), по-малко стени.
Неудобства: непрекъснато движение между седалките, повече шумотевица и глъчка, по-трудно отопляване, неудобно разположени седалки, неприятните миризми се разнасят из целия вагон, а не само в едно купе.
Въпреки че се дава предимство на безкупейните вагони, никъде по света няма безкупеен вагон бизнес класа в истинския му смисъл. Този факт сам по себе си говори кое е по-удобното за пътуване. ;)

При композирането на влаковете влияние имат следните фактори:
1) в края са вагоните, до които пътниците не трябва да имат достъп (пощи, товарни, специални)
2) фургоните трябва да имат пряк досег с пътническите вагони, за да могат пътниците да оставят там багажа си (малко хора знаят, че освен за поща и велосипеди, фургоните са се ползвали и за обемни багажи срещу листов билет от 2 лв.)
3.1) според старата концепция, първата класа трябва да е в средата защото там е най-добра возията и защото при спиране на влака именно в средата застава първата класа и на пътниците за нея не им се налага да търчат по перона или да обикалят из влака.
3.2) според новата концепция, обаче (1621, 1626, 8641), първата класа трябва да е в началото/края на влака, за да не преминават през нея пътници от втората класа. (аз лично предпочитам 3.1)
4) спалните вагони и кушетите също трябва да са в края, за да не няма търчане из коридорите им, тъй като се предполага, че хората в тях спят и трябва да е тихо.
5) при СВ (смесен влак) товарните вагони са след пътническите, за да имат те отопление и евентуално електричество от локомотива. Освен това автомобилните вагони трябва да са на опашката за по-бързо и лесно разтоварване.
6) при обединени състави (напр. София-Варна с директни вагони за Бургас) трябва да се сведат до минимум маневрите в междинна гара, така че тези влакове имат по-особени състави и са в изключение на общия случай.

У нас композирането е на следния принцип:
локомотив -> вагон-отоплител -> пощенски вагони -> багажни фургони -> второкласни седящи -> първокласни седящи -> бюфети, бистра, ресторанти -> второкласни седящи -> кушет-вагони -> спални вагони -> специални вагони (с висшестоящи лица) -> товарни вагони -> автомобилни вагони
Аватар
ivan4
Глобален модератор
 
Мнения: 475
Регистриран на: 16 Фев 2013, 12:11
Местоположение: гр. Пловдив

Re: Мотриси и композиции

Мнениеот randomguy88 » 30 Окт 2017, 10:43

Благодаря много. Ти си направо като подвижна енциклопедия! Тази информация ще ми помогне много при съставянето на моите композиции.
Аватар
randomguy88
 
Мнения: 294
Регистриран на: 31 Яну 2016, 11:03
Местоположение: кв. Дивдядово "Шумен"

Re: Мотриси и композиции

Мнениеот ivan4 » 31 Окт 2017, 01:25

:D Радвам се.
Аватар
ivan4
Глобален модератор
 
Мнения: 475
Регистриран на: 16 Фев 2013, 12:11
Местоположение: гр. Пловдив

Re: Мотриси и композиции

Мнениеот randomguy88 » 02 Дек 2017, 21:14

Има ли разлика между фургон и пощенски вагон?
Аватар
randomguy88
 
Мнения: 294
Регистриран на: 31 Яну 2016, 11:03
Местоположение: кв. Дивдядово "Шумен"

Re: Мотриси и композиции

Мнениеот ivan4 » 04 Дек 2017, 01:11

Да, има.
Пощенските вагони са специално за поща (писма, колети, пакети), като сортирането се извършва в самия вагон. Има специализирани сортировъчни помещения, където писмата да се подреждат по гара получател.
Фургоните са с по-общо предназначение. Наричани са още „багажни фургони“ и до скоро ако влакът разполагаше с фургон, можеше да оставиш багажа си на съхранение в него срещу някаква такса. Освен това с фургони се пренасят и пощенски пратки при липсата на пощенски вагон, велосипеди, животни и др. Фургоните също са ползвани и за омнибусни пратки - когато дадена гара получава количество, по-малко от вагон, от дадена суровина (напр. 4 чувала зърно, 8 тенекии сирене). Съществували дори цели товарни композиции, съставени изцяло от фургони, за да бъдат извършвани омнибусните пратки. Познатите ни фургони от серия 57 играеха ролята и на служебен вагон, тъй като бяха снабдени с радиовъзел.
Аватар
ivan4
Глобален модератор
 
Мнения: 475
Регистриран на: 16 Фев 2013, 12:11
Местоположение: гр. Пловдив

Re: Мотриси и композиции

Мнениеот randomguy88 » 04 Дек 2017, 09:15

Добре, ясно. В такъв случай става ли да попитам...ако това е пощенски вагон
Изображение
това ли е фургон?
Изображение
Или няма направен модел за фургон, тъй като ми се струва че интериорът е същия?
Аватар
randomguy88
 
Мнения: 294
Регистриран на: 31 Яну 2016, 11:03
Местоположение: кв. Дивдядово "Шумен"

Следваща

Назад към Теми за реалния подвижен състав и обекти

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта